قوانین اجاره در دوران کرونا

اجاره ملک

در این مقاله از املاک ایوان به موضوع قوانین اجاره در دوران کرونا میپردازیم.

 

 

بعد از شیوع و گسترش ویروس کرونا و رکود بازار و اقتصاد، ستاد مقابله با کرونا برای حمایت از مستاجران قوانینی رو وضع کرد که امسال هم این قوانین مجددا تصویب شد.

طبق این مصوبه همه قراردادهای اجاره تا سه ماه پس از اعلام پایان رسمی کرونا تمدید اجباری میشن و صاحبخونه‌ها امکان تخلیه ملک و جواب کردن مستاجر رو  (مگر در شرایط خاصی) ندارن. یعنی هر فردی که مدت اجاره‌اش تموم شده باشه با درصدی که اعلام میشه به صورت خودکار، بدون الزام به تنظیم سند رسمی قابل تمدید هست. در واقع مالکان نمی‌تونن مستاجران رو جواب کنن و حتی حکم تخلیه هم از طرف مراجع قضایی صادر نمیشه.

اما اجرای این مصوبه مشروط به چند موضوع است که اگه رعایت نشه، ملک قابل تخلیه ست. حالا بریم سراغ این شرایط:

▪️ اگه مستاجر در دوره اجاره فعلی به تعهداتش عمل نکرده و باعث ضرر و زیان و تضییع حقوق موجر بشه مشمول این تمدید نیست. مثلا اگه مستاجر هزینه های قبوض مصرفی یا شارژ ملک مورد اجاره رو پرداخت نکنه یا رفتاری خلاف عرف و تعهد کنه و باعث شکایت سایر ساکنین شود.

▪️ مورد دوم زمانیه که مالک قصد فروش ملک رو داشته باشه و این فروش هم واقعی و رسمی انجام بشه، نه صوری. در اینصورت مستاجر دو ماه بعد از انتقال رسمی سند، مهلت داره ملک رو تخلیه کنه .

▪️ شرط سوم در خصوص نرخ اجاره بهاست. طبق مصوبه مبلغ اجاره بها در شهر تهران ۲۵ درصد، کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و بقیه شهرها هم ۱۵ درصد افزایش یافته. حالا اگر مستاجری سقف این اجاره رو قبول نکنه، اجاره نامه تمدید نمیشه و ملک قابل تخلیه ست. البته اگه به مبلغی بیشتر توافق کنن این توافق محترم شمرده شده و ملاک عمل قرار میگیره.

▪️ در صورتی که مالک به منظور تخریب واحد مسکونی ، احداث ساختمان جدید  یا تعمیرات اساسی واحد مسکونی ، پروانه ساختمانی یا پروانه تعمیرات ساختمان رو گرفته باشه، مستاجر باید ملک مورد اجاره رو تخلیه کنه.

▪️ مورد پنجم: اگه مستأجر تا یک ماه بعد از تمدید قرارداد اجاره جدید ما به التفاوت مال الاجاره را به موجر پرداخت نکرده باشه ؛ قرارداد اجاره منفسخ میشه.

▪️ و اما مورد آخر: در صورتیه که مشخص بشه موجر و افراد تحت تکلفش صرفا مالک همین واحد مسکونی مورد اجاره هستن و نیازشون به اون ملک برای سکونت ، توسط مرجع صالح رسیدگی کننده احراز بشه ، قرارداد اجاره قابل تمدید نیست .

به هر حال با توجه به شرایط اقتصادی ، به موجرین توصیه میکنیم که کمی مصالح و منافع مستاجر رو هم در نظر بگیرن که انشاا… بتونیم ساده تر از این بحران عبور کنیم.

پیشنهاد برای شما

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه