خانه قولنامه ای بخیرم یا نه؟

خانه قولنامه ای

خانه قولنامه ای

تمام آنچه باید درباره خرید خانه قولنامه ای بدانید!

خانه قولنامه ای چیست؟

مراحل خرید یک ملک به این صورت است که ابتدا طرفین با هم توافق میکنن، بعد یک مبایعه‌نامه بین خودشون مینویسن که شرایط فروش و نحوه انتقال وجه و تحویل ملک رو مشخص میکنه و در نهایت، سند ملک به نام خریدار صادر میشه. حالا گاهی پیش میاد که به دلیل مشکلات ثبتی یا شهرداری یا هر دلیل دیگه‌ای، امکان اجرای مرحله سوم یعنی صدور سند رسمی فراهم نیست. در این شرایط، اصطلاحا گفته میشه که ملک، به صورت قولنامه‌ای فروخته شده و اون خانه یک خانه قولنامه ای است.

از نظر قانون، فروش خانه قولنامه‌ ای منعی نداره و مبایعه نامه یک خانه قولنامه ای هم یک سند عادی حساب میشه که در تمام مراجع، قابل قبول و قابل استناد است، با این حال باید به چند نکته هنگام خرید خانه قولنامه ای توجه کنید:

ـاول اینکه نداشتن سند میتونه نشانه‌ای از وجود مشکلات متعدد و پیچیده باشه. مهمه که بدونید چرا ملک هنوز سند نداره و آن خانه رو میخوان به صورت خانه قولنامه ای بفروشن. آیا مشکل حقوقی داره، آیا مشکل خلافی سنگین توی شهرداری داره و سازنده نمیتونه پایان کار بگیره؟ پس لازمه که خوب در این مورد پرس و جو کنید.

ـمشکل دیگه میتونه این باشه که مالک، ملک رو همزمان به چند نفر بفروشه (معامله معارض) و کلاهبرداری کنه. پس لازمه که طرف مقابلتون رو خوب بشناسید و در موردش تحقیق کنید وگرنه خودتون مالک اول و آخر آن خانه قولنامه ای خواهید بود.

بهترین راه اطمینان از خرید خانه قولنامه ای استعلام از شهردای است این استعلام به شما کمک می کند تا از میزان بدهی‌های ساختمان، وضعیت تخریب و… اطلاعات بدست آورید، یکی دیگر از راه‌های اطمینان خرید این است که شما خرید را با گرفتن کد رهگیری انجام دهید تا اطمینان بالاتری را کسب کنید.

در مجموع میشه گفت خرید خانه قولنامه‌ ای نیاز به هوشیاری بالایی داره و اگه خوب تحقیق کنید، طرف مقابلتون رو خوب بشناسید و مشاوره‌ی درست و صادقانه بگیرید، میتونه تصمیم درستی باشه؛ خصوصا اینکه اکثراوقات ملکهای قولنامه‌ای، ارزونتر از املاک سنددار هستن و بعد از صدور سند، سود خوبی هم نصیب شما میشه.

اگه به دنبال خرید ملک هستیدُ توصیه میکنم مقاله ۱۳ نکته حقوقی مهم برای خرید ملک رو در اینجا مطالعه کنید.

پیشنهاد برای شما

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه