اخلاق در زمان خرید یا اجاره ملک

1

تا به حال به مساله اخلاق پسندیده در زمان خرید ملک فکر کردید؟ توی این مقاله چند تا نکته رو بهتون میگیم که اگه رعایت کنید ما مشاوران املاک دعاتون میکنیم.

 

هر وقت در مورد مساله اخلاق در کار املاک صحبت میشه، همیشه کارهایی رو گوشزد میکنن که مشاورها باید برای رعایت حقوق مشتری انجام بدن. اینکه مشاور باید صادق باشه و مشورت درست بده، به موقع سر قرار حاضر بشه، اشکالات احتمالی خونه رو از مشتری پنهان نکنه و چیزایی مثل این. تمام این موارد درسته و مسائلیه که به درستی از یه مشاور املاک توقع میره؛ ولی تا به حال کمتر در مورد اصول اخلاقی که مشتریان باید در مورد مشاوران املاک رعایت کنن صحبت شده. واضحه که رعایت شدن این اصول اخلاقی میتونه سطح و کیفیت این همکاری دوجانبه رو بالا ببره.

اولین نکته اینه که بعضی از مشتریها موقع خرید، حقیقت رو در مورد بودجه‌شون نمیگن. یا عدد رو بالاتر اعلام میکنن یا با وجود اونکه باید خونه فعلیشون رو بفروشن، میگن بودجه مون نقده. این باعث میشه مشاور وقت زیادی رو برای پیدا کردن و معرفی خونه‌هایی صرف کنه که مشتری توان خریدش رو نداره یا تازه بعد از صرف کلی وقت و پسندیدن یه مورد، باید برای فروش خونه خودش اقدام کنه که معلوم نیست شدنی باشه یا نه و اگر هم بشه، ممکنه به موقع انجام نشه و خونه مورد نظر که کلی زمان برای پیدا کردن و معرفی و مذاکره‌اش صرف شده، فروش رفته باشه.

همونطور که از یه مشاور املاک انتظار میره برای وقت مشتری احترام قائل باشه، میشه از مشتری‌ها هم همین درخواست و توقع رو داشت.

مورد بعدی، یه مساله‌ی خیلی رایجه و شاید خیلی از مشتریها نمیدونن که این کار بی اخلاقی حساب میشه. اونم اینه که مشتری در مورد خونه‌هایی که با یه مشاور دیده، با مشاور دیگه صحبت میکنه و اطلاعات اون رو لو میده. توی کار املاک، «اطلاعات» حرف اول رو میزنه و هر مشاور کلی زحمت میکشه که فایل‌های مختلف رو پیدا کنه و اونها رو به مشتری‌های خودش معرفی کنه. حالا وقتی یه مشتری در مورد فایل‌های بازدید شده با یه مشاور، به مشاور دوم خبر میده، در واقع اطلاعاتی که مشاور اول با کلی دردسر جمع کرده بود رو دودستی تقدیم نفر دوم میکنه که طبیعتا کار درستی نیست.

 

بعضی از مشتری‌ها، پا رو از این هم فراتر میذارن و کاری میکنن که به هیچ وجه جای دفاع نداره. به این صورت که ملکی رو که با یه مشاور دیدن، به مشاور دوم معرفی میکنن و میگن تو میتونی اینو ارزون‌تر برامون بخری؟ غافل از اینکه با این روش نه تنها حقوق مشاور اول رو پایمال کردن، بلکه کار رو برای خودشون هم سخت میکنن و مالک با تصور اینکه مشتریان زیادی برای ملکش وجود داره، ممکنه قیمت رو بالاتر ببره.

مواردی که گفته شد، بخشی از اخلاق حرفه‌ای در زمان خرید یا اجاره ملک هست. جای شکی که نیست که یه لیست بلندبالا از اصول اخلاقی مورد انتظار از مشاوران املاک وجود داره و میدونیم که متاسفانه خیلی از موارد اون رعایت نمیشه. ولی چون هدف این مقاله، فرهنگ‌سازی و شفافیت در زمینه امور ملکی هست، گفتیم یه بخشی از توقعات مشاوران از مشتریان رو که رعایت کردنش میتونه به ایجاد یه رابطه قوی‌تر و سازنده‌تر کمک کنه با شما در میون بذاریم. شما هم توقعات خودتون از مشاوران املاک یا مشتریان و اصول اخلاقی که باید توی این رابطه رعایت بشه رو توی کامنت‌ها برامون بنویسید.

بی شک میتونیم از تجربیات تک تک شما بهرمند بشیم تا در کنارهم این فرهنگ سازی جا افتاده تر بشه.

 

در قسمت مقالات میتوانید نکات و مواردی که نیازمند هر شخصی که برای امور ملکی اقدام میکند را مطالعه بفرمایید.

پیشنهاد برای شما

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه