چطور برای پروژه‌های مشارکت در ساخت سازنده انتخاب کنیم؟

IMG 20191202 WA0027

مشارکت در ساخت، دروازه بهشت یا راهنمای جهنم

قرارداد مشارکت در ساخت از اون قراردادهای مهم و پیچیده‌ایه که اگه توش دقیق عمل نکنید، سرمایه یه عمرتون رو از دست میدید. توی این نوع قراردادها، شما به عنوان مالک، ملک خودتون رو که میتونه اندوخته‌ی یک عمر کار کردنتون باشه به یک سازنده میسپرید تا یک پروژه ساختمانی رو اونجا احداث کنه و بعدا آپارتمانهای اخته شده رو طبق مفاد قرارداد مشارکت در ساخت بین خودتون تقسیم می‌کنید.

مهمترین بخش این قراردادها، همون قدم اوله، یعنی انتخاب سازنده‌ای که قراره به نوعی با هم شریک بشید و برای سالها توی پروژه با هم منافع مشترک داشته باشید.

خب، حالا چطور از بین تمام سازنده‌هایی که پیشنهاد میشن، بهترین فرد رو انتخاب کنیم؟

بررسی نمونه کار در پروه های مشارکت در ساخت قبلی سازنده

طبیعتا اولین قدم، بررسی نمونه کار سازنده است. باید برید و کیفیت ساخت پروژه‌های قبلی سازنده رو ببینید. توی این بررسی‌ها، به نقشه‌ واحدها، کیفیت متریال، نوع اجرا و حتی زیرساختهای قابل رویت مثل تاسیسات آبی و برقی و حتی داخل رایزرها خیلی دقت کنید. خوبه که یک نفر متخصص در زمینه فنی ساختمان هم همراهتون باشه.

پرس و جو از مشتریان قبلی

نکته دیگه، پرس و جو در مورد اعتبار سازنده است. با یه تحقیق ساده توی محل و مالکین پروژه‌های مارکت قبلی که سازنده باهاشون همکاری کرده میشه اعتبار و صداقت سازنده رو مشخص کنید. کسی که پروژه‌های قبلیش رو سر وقت تموم نکرده یا بعد از چند سال هنوز نتونسته براشون سند بگیره، قطعا آدم مورد اعتمادی نیست و نباید ملکتون رو در اختیارش بذارید. از ساکنین پروژه‌های قبلی هم میتونین در مورد کیفیت این سازه‌ها سوال کنید و مثلا ببینید سیستم لوله کشی و برق و فاضلاب بعد از گذشت چند سال به مشکل برخورده یا نه.

توان مالی متقاضی مشارکت در ساخت

مساله بعدی، بررسی توان مالی سازنده است. معمولا نمیشه از سازنده‌ها بخوایم که پرینت حساب بانکیشون رو نشون بدن ولی راه‌های مختلفی برای اطمینان از این قضیه وجود داره. مثلا اینکه بدونید سازنده هنوز از پروژه‌های قبلیش، چند تا واحد داره و در صورت لزوم میتونه اونها رو بفروشه و خرج پروژه شما کنه باعث میشه خیالتون تا حدودی راحت بشه. راه دیگه اینه که توی متن قرارداد، پیش فروش واحدها در مراحل ابتدایی رو برای سازنده ممنوع کنید. اینطوری مطمئن میشید سازنده‌ای که باهاش طرفید، توان مالی پیشبرد پروژه رو داره و اصطلاحا نمیخواد از خود پروژه دربیاره و براش خرج کنه.مشارکت در ساخت

توی پروژه‌های بزرگ، خوبه که تیم متخصص همراه سازنده رو هم بشناسید. از آژانس املاک بخواید توی بعضی از جلسات مقدماتی، مهندس و معمار همکار سازنده هم حضور داشته باشن تا با افکار و میزان تخصص اونها آشنا بشید. به هرحال بخش مهمی از کیفیت بنای آینده‌ی شما، به میزان تخصص و مهارت این افراد بستگی داره.

سازنده نامطمئن برای مشارکت در ساخت

یادتون باشه که انتخاب یه سازنده نامطمئن و نابلد، میتونه سرمایه یه عمر شما رو به باد بده. پس عجله نکنید، خوب تحقیق کنید و مهمتر از همه اینکه از یه مشاور املاک مطمئن و معتبر مشورت بگیرید تا سازنده‌ی مناسب رو به شما معرفی کنه و قرارداد رو هم منصفانه و با در نظر گرفتن تمام نکات حقوقی و فنی لازم تنظیم کنه چون قرارداد مشارکت، پیچیده‌ترین قرارداد توی حوزه املاکه و ریزه‌کاری‌های زیادی داره و باید با مشورت یه آژانس املاک حرفه‌ای و امین نوشته بشه.

بسیار اتفاق افتاده که دفاتر املاک از روی ناآگاهی و بعضا جانبداری از سازنده، قرارداد مشارکت در ساخت رو بدون توجه به جزئیات لازم و ذکر تمام تعهدات سازنده تنظیم کردن و بعدا که کار به مشکل برخورده، مالکین دچار دردسرهای جدی شدن و امکان دادخواهی هم نداشتن. پس حتما به قرارداد مشارکت و لیست متریال مورد استفاده که بخش جدایی ناپذیر این نوع قراردادهاست توجه داشته باشید.

پیشنهاد برای شما

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه