ذکر تعداد نفرات در قرارداد اجاره کافیه ؟

در قراردادهای اجاره تعداد نفرات سمت مستأجر را چگونه باید بنویسیم و ثبت کنیم؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا در ذکر تعداد نفرات در قرارداد اجاره بیشتر برای شما عزیزان توضیح دهیم. به طور کلی، هر مالکی اختیار دارد تصمیم بگیرد که ملک خود را به چه کسی و یا به یک خانواده چند نفره اجاره دهد. بعضی از مالکین به دلایلی تمایل ندارند که مستأجر مجرد داشته باشند و یا بعضی ها تعداد نفرات خانواده برایشان حائز اهمیت است و تمایل ندارند ملک خود را به تعداد نفرات بالا اجاره دهند. اگر شما هم به عنوان مالک این مسئله برایتان مهم است پیشنهاد می کنم که در قرارداد اجاره خود قید کنید که مستأجرین شما چند نفر هستند و چه نسبتی با هم دارند. به عنوان مثال اگر فقط قصد دارید ملک خود را فقط به خانواده اجاره دهید باید در قراردادتان نوشته بشود که دو نفر زوج و یا یک نفر مجرد. به علاوه، نکته مهم اینکه بهتر است برای ضمانت اجرایی این مسئله شرط فسخ بگذارید تا در صورت خلاف اش اتفاق افتاد، بتوانید قراردادتان را فسخ کنید. در صورت هرگونه ابهام و یا سؤالی می توانید با مشاورین ما تماس گرفته و پاسخ سؤالات خود را به روشنی دریافت کنید.

نکته

اجاره یکی از مرسوم ‌ترین قرارداد هایی است که در کل کشور منعقد می‌ گردد. با اینکه قانون مدنی به عنوان قانون عام و قانون روابط موجر و مستأجر به عنوان قانون خاص، از مهم ترین قوانین حاکم در قرارداد های اجاره هستند؛ اما با این وجود، بعضی اشخاص آگاهی چندانی از این قوانین نداشته و همین مسئله موجب می ‌شود تا گاهی در تنظیم قرارداد های اجاره دچار مشکل و دردسر شوند.

آیا در صورتی که تعداد نفرات مستأجر بیش تر شود امکان فسخ وجود دارد؟

تعداد، جنسیت و اسامی مستأجرین حتماً باید در قرارداد های اجاره نوشته شود. در صورت هر گونه پنهان کاری مستأجر یا دروغ گویی او هم مدیر ساختمان به نمایندگی از همسایه‌ ها و همچنین، شخص موجر یا صاحب ملک می ‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند که در این صورت قرارداد اجاره فسخ می‌ شود. در کل تمام جزئیات مستأجران باید در قرارداد اجاره ثبت شود. همچنین، در صورتی که در قرارداد تعداد نفرات ذکر شده باشد و مستأجر بر خلاف مقررات قرارداد عمل کند، موجر یا صاحب ملک حق فسخ قرارداد را دارد. اما ذکر این نکته ضروری است که در صورتی که در خصوص تعداد نفرات موردی در قرارداد ذکر نشده باشد، برای موجر یا صاحب خانه حق فسخ وجود ندارد؛ بنابراین، عدم رعایت در تعداد شرط شده باعث خیار تخلف از شرط می گردد.

ذکر مشخصات مستأجر و موجر در قرارداد اجاره الزامی است

در وارد کردن اطلاعات مربوط به مالک و مستأجر دقت کافی را به عمل آورید. از صحت و درستی مدارکی که طرف مقابل شما ارائه می ‌دهد، اطمینان حاصل کنید؛ چرا که گاهی امکان دارد افراد با مدارک جعلی به تنظیم قرارداد اقدام کنند. بنابراین، هموره درست بودن اطلاعات را بررسی نمایید.

مدت اجاره در قرارداد اجاره

یکی از موضوعاتی که در اجاره‌ نامه ذکر می‌ گردد، مدت زمان اجاره است. پس از اتمام مدت اجاره، مستأجر موظف است ملک را تخلیه و تحویل دهد. به علاوه، موجر نمی ‌تواند پیش از این زمان، مستأجر را الزام به تخلیه خانه کند. متأسفانه بسیاری از مشکلات میان موجر و مستأجر از همین موضوع نشات می‌ گیرد. به همین علت، هر گونه نکته ‌ای که در این زمینه به ذهنتان می ‌رسد با یکدیگر مطرح کنید و در قرارداد اجاره به ثبت برسانید.

اصولاً مستأجر تا یک هفته پس از مدت زمان تعیین شده در اجاره‌ نامه، فرصت دارد تا خانه را تخلیه کند. در صورتی که این زمان طولانی ‌تر شود، مالک می ‌تواند به صورت قانونی پیگیر شود و مستأجر را با قانون رو به رو کند. به همین دلیل، با نزدیک شدن به پایان زمان قرارداد اجاره، بهتر است جهت پیدا کردن خانه‌ ای جدید اقدام نمایید.

پیشنهاد برای شما

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه