خانه قولنامه ای

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که آیا خرید خانه ای که هنوز سند آن صادر نشده است، کار درستی است یا خیر؟ در ادامه مقاله همراه ما باشید تا به سوال خانه قولنامه ای پاسخ دهیم.

خرید خانه قولنامه ای

مراحل خرید یک ملک به این صورت است که ابتدا طرفین با هم به یک توافق می رسند؛ سپس یک مبایعه نامه بین خودشان می نویسند که شرایط فروش و نحوه انتقال وجه و تحویل ملک را مشخص می کند و در نهایت سند به نام خریدار صادر می شود.

گاهی پیش می آید که به دلیل مشکلات ثبتی، شهرداری یا هر دلیل دیگری، امکان اجرای مرحله سوم یعنی صدور سند رسمی فراهم نیست. در این شرایط به اصطلاح گفته می شود که ملک به صورت قولنامه ای فروخته شده است.

خانه قولنامه ای بخریم یا نه؟

از نظر قانون، فروش ملک قولنامه ای منعی ندارد و مبایعه نامه یک سند عادی است نه رسمی که در تمام مراجع قابل قبول و قابل استناد است. با این حال باید چند نکته را هنگام خرید خانه قولنامه ای در نظر بگیرید:

  • اول این که نداشتن سند می تواند نشانه ای از وجود مشکلات متعدد و پیچیده باشد؛ پس لازم است که بدانید ملک مورد نظر چرا هنوز سند ندارد، آیا معارض یا مشکل حقوقی دارد؟ آیا مشکل خلافی سنگین در شهرداری دارد و سازنده نمی تواند پایان کار بگیرد؟ پس لازم است که در این مورد پرس و جو و تحقیق بسیار کنید و موضوع را دست کم نگیرید.
  • مشکل دیگر می تواند این باشد که مالک، ملک را همزمان به چند نفر بفروشد و به اصطلاح کلاهبرداری کند؛ پس لازم است که طرف مقابل قرارداد را خوب بشناسید و در مورد او تحقیق کنید.

در مجموع می توان گفت که خرید ملک قولنامه ای نیاز به هشیاری بالایی دارد و اگر تحقیق بسیاری انجام دهید و طرف مقابل قرارداد را به خوبی بشناسید و مشاوره درست و صادقانه ای بگیرید، می تواند تصمیم درستی باشد. به خصوص این که در بسیاری از مواقع، ملک های قولنامه ای ارزان تر از ملک های سند دارد هستند و بعد از صدور سند، سود خوبی نصیب شما خواهد شد.

اطلاع از وضعیت ملک قولنامه ای

مطمئن ترین و بهترین راه برای اطلاع از وضعیت ملک قولنامه ای، استعلام از شهرداری است که به واسطه آن می توان میزان بدهی های ملک، وضعیت تخریب و سایر اطلاعات مورد نیاز در رابطه با ساختمان را کسب کرد و با آگاهی از این اطلاعات ضروری، درصد کلاهبرداری و ایجاد ضرر و زیان تا میزان زیادی کاهش می یابد. مورد دیگری که در خصوص ملک هایی با قولنامه عادی صورت می گیرد این است که تفکیک هایی با کم تر از حد قانونی انجام می شود؛ در این وضعیت امکان گرفتن پروانه ساخت وجود ندارد که با مراجعه به شهرداری می توان از صحت ملک اطلاع پیدا کرد.

استفاده از چک تضمینی در زمان خرید خانه قولنامه ‌ای

در صورت خرید ملک قولنامه ‌‌ای، سعی کنید از چک‌‌ های تضمینی جهت پرداخت وجه آن استفاده کنید و شماره همه چک ‌‌ها را در قولنامه ثبت کنید. در صورتی که قادر به استفاده از چک‌‌‌ های تضمینی برای پرداخت وجه ملک نبودید و وادار به پرداخت نقدی در طی چند دوره شدید، در ازای هر مبلغی که به فروشنده پرداخت می کنید، حتماً از او رسید بگیرید و آن را ضمیمه قولنامه کنید؛ زیرا با این روش می‌‌‌‌توان از ادعای دروغین فروشنده مبنی بر عدم پرداخت وجه ملک اجتناب کرد.

پیشنهاد برای شما

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه