نکات اخلاقی برای مشتری

تاکنون به اخلاق پسندیده در زمان خرید فکر کرده اید؟ ما در این مقاله قصد داریم به چند نکته مهم در این زمینه بپردازیم. هر زمان که درمورد مسئله اخلاق درست در کار املاک صحبت می شود، همیشه به وظایفی که مشاور املاک در قبال مشتری دارد اشاره می شود، به طور مثال این که به موقع سر قرار حضور داشته باشد، مشکلات پنهان ملک را حتما به خریدار اعلام کند و… که این ها همه درست و وظیفه کامل مشاور است که باید انجام دهد. اما هیچ موقع درمورد اصول و اخلاق درستی که مشتری باید رعایت کند، صحبت نشده است که اگر این موارد رعایت شوند یک همکاری دوجانبه و حرفه ای رقم خواهد خورد.

اولین نکته این است که بعضی از مشتریان حقیقت را درمورد بودجه واقعی خود اعلام نمی کنند. لازم است بدانید که مشاور بر اساس بودجه ای که اعلام می کنید، برای شما ملک معرفی می کند. اگر این عدد بالا یا پایین شود ملکی که به شما معرفی می شود، مطلوب شما نخواهد بود.

در صورتی که بودجه مشتری نقد نباشد و ملکی برای فروش داشته باشد، لازم است که به مشاور اطلاع داده شود. در غیر این صورت، این اطلاعات غلط باعث می شود که مشاور وقت زیادی را برای پیدا کردن و بازدید موارد مختلف به مشتری خود اختصاص دهد. اگر مشتری پس از پسندیدن، اقدام به فروش ملک خود کند، ممکن است در آن زمان که بودجه اش نقد می شد، دیگر ملک مورد نظر موجود نباشد. در نتیجه، انرژی و زمانی که مشاور املاک و مشتری برای پیدا کردن ملک صرف کرده اند، عملا هدر می رود. بنابراین نکته قابل توجه این است که، به همان میزان که مشاورین املاک موظف هستند برای وقت مشتری ارزش قائل شوند، در مقابل انتظار می رود که مشریان نیز برای زمان مشاورین ارزش قائل شوند.

مورد بعدی که بسیار رایج و مهم است این می باشد که وقتی مشاور املاک اطلاعات یک ملک را در اختیار مشتری خود قرار می دهد، مشتری این اطلاعات را در اختیار مشاور بعدی که با او صحبت می کند، قرار ندهد. اهمیت این مسئله به این دلیل است که در کار مشاورین املاک، اطلاعات جمع آوری شده نقش بسیار مهمی دارند و به سختی به دست می آیند و مشتری ناخواسته و بدون این که متوجه شود این اطلاعات را تقدیم مشاور بعدی می کند که کار اشتباهی است.

برخی از مشتریان اقدام ناخوشایندی انجام می دهند و ملکی را که مشاور اول به آن ها معرفی کرده است را به هدف به دست آوردن آن با قیمتی پایین تر به مشاور دوم معرفی می کنند. حتی در بعضی مواقع مشتری قصد دارد که خود با مالک ارتباط برقرار کند و واسطه را حذف می کنند که این موارد، غیراخلاقی و خارج از انصاف محسوب می شوند.

مواردی که گفته شد اصول اخلاق حرفه ای هنگام خرید یا فروش هستند. جای شکی نیست که لیست بلند بالایی از اصول اخلاق حرفه ای که مشاور باید رعایت کند وجود دارد و متاسفانه بسیاری از آن ها رعایت نمی شود. اما به این دلیل که ما در این سایت قصد فرهنگ سازی و شفافیت در امور ملکی را داریم، به ذکر یک سری از توقعات مشاورین املاک از مشتریان که می تواند به ایجاد یک رابطه قوی و سازنده کمک کند، پرداختیم.

پیشنهاد برای شما

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه