نکته هایی که قبل از اجاره باید حتما بدونین

 

اگر مستأجر هستید و می‌خواهید خانه جدیدی اجاره کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید تا به شما نکات مهم قبل از اجاره یک ملک را بگوییم.

 

قبل از اجاره خانه به این نکته‌ها توجه کنید

هنگام اجاره آپارتمان چندین نکته وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنید، می‌توانید راحت و بی‌دردسر در طی یک سال در خانه جدید خود زندگی کنید، در ادامه این نکات را باهم بررسی می‌کنیم:

فرهنگ ساختمان

از مشاور املاک خود بخواهید که درمورد فرهنگ ساختمان موردنظر به شما اطلاعات دقیقی بدهد، به طور مثال اگر شما فرد مذهبی‌ای هستید از بودن در ساختمانی که مهمانی‌های متعددی در آن برگزار می‌شود اذیت خواهید شد؛ به‌علاوه، از مدیر ساختمان یا مشاور درمورد شارژ ساختمان نیز سال کنید.

کابل آنتن

همین‌طور مطمئن شوید که کابل آنتن تا پشت‌بام رفته و یا ساختمان دارای آنتن مرکزی است؛ چرا که در غیر این صورت مجبور می‌شوید کابل آنتن را پشت پنجره نصب کنید که معلوم نیست جوابگو باشد یا خیر.

پارکینگ و جای پارک

جای پارکینگ واحد را حتماً از روی سند مشخص و از مدیر ساختمان درباره آن سؤال کنید تا مطمئن شوید و همچنین جای پارک کوچه را بررسی کنید تا متوجه شوید در صورت آمدن مهمان به خانه شما، فضای کافی برای جای پارک وجود دارد یا نه.

وسایل مستأجر قبلی

دقت کنید درصورتی‌که یک سری از وسایل مستأجر قبلی در واحد یا انباری باقی‌مانده باشد، به همراه مالک آن‌ها را صورت‌برداری کنید تا در آینده برایتان مشکلی پیش نیاید.

 انصاف و اخلاق صاحب‌خانه

انصاف و اخلاق صاحب‌خانه نیز نکته بسیار مهمی است؛ چرا که طبیعی است در طول مدت اجاره آپارتمان  مشکلاتی پیش خواهد آمد، به طور مثال یک سری از وسایل خراب می‌شوند، هرچند که قانون مشخص کرده که کدام هزینه‌های تعمیرات به عهده مستأجر و کدام یک وظیفه صاحب‌خانه است، ولی بااین‌حال داشتن یک صاحب‌خانه خوب و خوش‌اخلاق باعث می‌شود که این تنش‌ها به‌سادگی حل شوند.

عدم قصد فروش خانه

یک نکته بسیار مهمی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد اختلاف و مشکلات فراوان شود این است که مطمئن شوید مالک خانه را برای فروش نداشته باشد، وگرنه به مشکل برمی‌خورید و مجبور می‌شوید به مشتریان مختلف اجازه بازدید دهید.

تعویض مغزی در

نکته آخر این است که برای مسائل امنیتی و جلوگیری از بروز هرگونه مشکل احتمالی، لازم است مغزی در را عوض کنید و مغزی قبلی را کنار بگذارید تا در زمان تحویل آن را به مالک تحویل دهید.

منظره خارج از پنجره

نکته بعدی توجه به منظره بیرونی خانه است که البته باید واقع‌گرا باشیم و منظورمان وجود یک مکان رؤیایی در بیرون از پنجره نیست، ولی بهتر است در مقابل واحد شما منطقه‌ای باشد که دست‌کم قادر به باز کردن پنجره در ساعاتی از روز باشید. به‌علاوه، سکونت در نزدیکی بزرگراه‌ها، پارک‌ها، مراکز خرید بزرگ، مدرسه‌ها و مکان‌های پرسروصدا ممکن است شما را اذیت کند؛ درنتیجه محل زندگی خود را مطابق با خواسته‌ها و سبک زندگی خود انتخاب کنید.

بازسازی و نظافت خانه

درصورتی‌که خانه‌ای که قصد اجاره آن را دارید قدیمی‌ است و احتیاج به بازسازی و نظافت اساسی مانند رنگ‌کردن دیوارها و یا تعویض کابینت‌ها دارد، حتماً پیش از امضای قرارداد با مالک در میان گذاشته و در قرارداد خود ذکر کنید که این موارد توسط صاحب‌خانه انجام می‌شوند. برخی از مالکین از انجام هرگونه نظافت و آماده‌سازی واحد پیش از اسباب‌کشی مستأجر خودداری می‌کنند و شما مجبور خواهید بود خود همه کارهای تعمیراتی و نظافتی را انجام دهید؛ در نتیجه ذکر دقیق این موارد و ثبت آن‌ها در قرارداد اهمیت زیادی دارد.

پریز برق

به تعداد پریز‌های برق موجود در خانه توجه کنید؛ چرا که لازم است دست‌کم در هر اتاق یک پریز برق و یک پریز تلفن وجود داشته باشد تا پاسخگوی نیازهای شما باشد. علاوه‌برآن، قدرت تحمل کنتور برق را نیز باید بررسی کنید؛ زیرا در صورت اتصال هم‌زمان چندین وسیله الکتریکی به برق مانند اتو، چای‌ساز و جاروبرقی ممکن است کنتور بپرد. بهتر است پیش از اجاره واحد، پریزها را امتحان کنید و اگر تمام وسایل متصل به برق به‌درستی کار کنند، یعنی پریزها سالم هستند.

پیشنهاد برای شما

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه