نحوه محاسبه قدرالسهم

آیا می دانید قدرالسهم واحدهای متفاوت چگونه حساب می شود؟ در این مقاله همراه ما باشید تا در مورد نحوه محاسبه قدرالسهم اطلاع پیدا کنید. همان طور که می دانید عرصه به زمین و اعیان به بنایی گفته می شود که روی آن زمین احداث می شود. قدرالسهم نیز سهم هر آپارتمان از آن زمین است. به عبارت دیگر، منظور از قدرالسهم آپارتمان سهم هر واحد آپارتمانی از زمین اختصاص داده شده به کل مجتمع آپارتمانی است که اصطلاحاً به آن سهم اعیان از عرصه نیز گفته می ‌شود. تعیین میزان قدرالسهم زمین بیش تر در زمان‌ هایی مثل تقسیم ارث و میراث، خراب کردن مجتمع‌ های آپارتمانی قدیمی و نوسازی مجتمع جدید اهمیت پیدا می‌ کند و در چنین مواقعی در مورد آن مطالعات و محاسبات کارشناسی صورت می ‌گیرد. هر چه میزان مساحت قدرالسهم ملک بیش تر باشد، ملک نیز دارای ارزش بیش تری خواهد بود؛ بنابراین آن دسته از مجتمع ‌های آپارتمانی که در زمین پهناور ‌تری ساخته شده باشند، دارای قدرالسهم آپارتمان بیش تری بوده و به نسبت از ارزش بیش تری نیز برخوردار هستند.

نحوه محاسبه قدرالسهم چگونه است؟

برای محاسبه قدرالسهم متراژ زمین را تقسیم بر متراژ کل آپارتمان هایی می کنیم که در آن مجموعه احداث شده اند. عدد به دست آمده را ضربدر متراژ آپارتمان مورد نظر خود می کنیم که در نهایت، جواب میشه قدرالسهم آپارتمان مورد نظر ما. اگر سؤالی درباره قدرالسهم آپارتمان ها دارید، حتماً با مشاورین ما تماس بگیرید و از آن ها سؤالات خود بپرسید.

آیا فضاهایی مثل پارکینگ و انباری در محاسبه قدرالسهم تاثیر دارند؟

یکی از سؤالاتی که در مورد قدرالسهم آپارتمان برای تعداد زیادی از افراد مطرح می شود، تأثیر داشتن یا نداشتن مساحت فضاهایی مثل پارکینگ یا انباری در قدرالسهم آپارتمان است. اینکه آیا متراژ پارکینگ یا انباری هم بر روی مساحت واحد جمع زده می ‌شود یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که اگر در سند ملک به این فضاها اشاره شده باشد، در محاسبه‌ قدرالسهم نیز در نظر گرفته می ‌شوند. در غیر این صورت، تأثیری در محاسبه آن نخواهند داشت.

البته ذکر این نکته ضروری است که ارزش هر متر از فضاهای غیر مسکونی متعلق به یک واحد از ارزش هر متر واحد مسکونی کمتر است و مقدار آن با یک ضریب، مثل یک دهم یا یک بیستم در نظر گرفته می ‌شود؛ بنابراین در مجموع می ‌توان گفت که اگرچه فضاهای فرعی متعلق به واحد مسکونی در محاسبه‌ قدرالسهم در نظر گرفته می‌ شوند، اما ارزش آن‌ ها از ارزش ساختمان کمتر است.

چرا آگاهی در مورد قدرالسهم اهمیت دارد؟

همان‌ گونه که در ابتدای این مقاله نیز اشاره شد، هر چه میزان قدرالسهم آپارتمان بیش تر باشد، بر ارزش نهایی آن نیز افزوده می‌ شود. به طور کلی می ‌توان گفت که هر چه متراژ کلی مجتمع مسکونی بیش تر و تعداد واحدهای آپارتمانی در یک مجتمع مسکونی کمتر باشد، ارزش قدرالسهم ملک نیز بیش تر خواهد شد. خریدار واحد مسکونی فقط هزینه‌ مربوط به واحد اصلی را پرداخت می‌ کند و چیزی بابت قدرالسهم نمی ‌پردازد. یکی از مواردی که اغلب در مورد قدرالسهم دردسر ساز می ‌شود، فقدان قوانین مصوب و اسناد قانونی مربوط به آن است.

برخی از شرایطی که در آن ها اطلاع از نحوه محاسبه قدرالسهم ضروری است، عبارت اند از:

  1. هنگام خرید یک واحد آپارتمان از یک ملک کلنگی
  2. زمان خرید آپارتمان با هدف سرمایه گذاری
  3. اهمیت محاسبه قدرالسهم زمین در مقایسه دو آپارتمان
  4. هنگام خرید ملک با سال ساخت بالا
  5. در زمان فروش چندین واحد با چندین مالک، به یک خریدار

در تمامی موارد بالا که به آن اشاره شد، دانستن نحوه محاسبه قدرالسهم ضروری است و به شما بسیار کمک می کند.

پیشنهاد برای شما

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه