محاسبه قیمت رهن

در سال‌های گذشته مسئله خرید، فروش، رهن و اجاره مسکن همیشه یکی از مهم‌ترین و چالش برانگیزترین مسائل مطرح شده در کشور بوده است و با وجود روند کاهشی سودهای بانکی و تحولاتی که ارز داخلی را بی ارزش‌تر از پیش کرده، از اهمیت بالاتری نیز برخوردار شده است. در حال حاضر، تهیه مسکن یکی از اساسی ترین مشکلات و معضلات جوانان و افراد جامعه به حساب می آید و طبیعی است که با توجه به قیمت‌های بالای ملک، مسائلی مانند رهن و اجاره در مقایسه با سابق، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. آیا می دانید که محاسبه قیمت رهن بر چه اساسی صورت میگیرد؟اگر مایل هستید که بدانید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

رهن ملک به چه معنا است؟

رهن یک قراردادی است که بر اساس آن، صاحب ملک در ازای مبلغ معینی، ملک خود را برای مدت زمان مشخصی در اختیار مستاجران قرار می‌دهد و در زمان اتمام موعد مقرر، مالک باید تمام مبلغ قرارداد را به مستاجر برگرداند و ملک خود را باز ‌ستاند. از جمله مزایای رهن عبارتند از:

  • دیگر نیازی به پرداخت منظم مبلغ اجاره بها در هر ماه وجود ندارد؛ زیرا ممکن است بسته به شرایط خود در هر زمان، برخی از ماه‌ها پرداخت مبلغ اجاره برایتان سخت باشد
  • برگشت کامل مبلغ رهن بعد از اتمام زمان قرارداد
  • امکان تمدید قرارداد برای مستاجر وجود خواهد داشت؛ چرا که ممکن است موجر در زمان اتمام قرارداد، قادر به تسویه آنی مبلغ رهن نباشد

با این حال، باید توجه داشت که در رهن کامل نیز احتمال ایجاد مسائل و مشکلاتی وجود خواهد داشت، به عنوان مثال بدقولی موجر در زمان اتمام قرارداد و تعلل وی در بازپرداخت به موقع مبلغ رهن، گران شدن مبالغ رهن کامل پس از یک سال و گزینه‌های کم پیش روی مستاجران، از جمله مشکلاتی هستند که لازم است به آن ها دقت شود.

محاسبه قیمت رهن چگونه انجام میشود؟

قیمت رهن یک ملک چه آپارتمان و چه ویلایی، براساس نسبتی از ارزش آن محاسبه می شود که این نسبت بین یک هشتم تا یک دهم است و بنا به شرایط مختلف از جمله موقعیت منطقه، امکانات ساختمان و سن بنا متغیر خواهد بود. به طور مثال، درمورد آپارتمان های نوساز و سوپر لاکچری، این نسبت یک هشتم درنظر گرفته می شود و با افزایش عمر ساختمان به یک دهم نزدیک می شود.

برای نمونه، یک واحد 100 متری که هر متر آن 90 میلیون تومان ارزش دارد، در کل 9 میلیارد تومان می ارزد؛ بنابراین باید آن را تقسیم بر 8 کنیم که حدودا یک میلیارد و صد میلیون می شود و این رقم، قیمت رهن کامل این آپارتمان است.

نکته دیگری که می تواند این نسبت را تغییر دهد، عرضه و تقاضا است که معمولا از خرداد ماه تا مهر ماه عرضه و تقاضا زیاد است و این قیمت ها افزایش پیدا می کند.

روش محاسبه تبدیل رهن به اجاره

باید بدانید که برای تبدیل رهن کامل به رهن و اجاره و یا اجاره کامل، یک فرمول استاندارد و قانونی وجود ندارد و اصولا این کار بر اساس عرف بازار صورت می گیرد؛ به این صورت که هر یک میلیون تومان از مبلغ رهن را برابر با سی هزار تومان اجاره در نظر می‌گیرند و به این ترتیب، هر ده میلیون تومان رهن به ۳۰۰ هزار تومان اجاره تبدیل می شود که البته در موارد مختلف این ارقام احتمال دارد تغییر کنند.

لازم به یادآوری است که پس از مذاکره و توافق نهایی جهت امضای قرارداد رهن، هر کدام از طرفین ملزم به پرداخت کمیسیون به مشاور املاک هستند که لازم است این مبلغ را جزو هزینه‌های پنهان یک معامله به حساب آورد و شیوه محاسبه کمیسیون نیز کار دشواری نیست و تنها باید با قوانین آن آشنایی داشته باشید.

پیشنهاد برای شما

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه