اهمیت گرفتن گواهی عدم حضور

 

حتما تاکنون نام گواهی عدم حضور را شنیده اید؛ گواهی عدم حضور هنگامی استفاده می شود که هر یک از طرفین معامله، چه خریدار و چه فروشنده جهت انتقال سند در دفترخانه حضور نداشته باشند. در ادامه این مطلب اطلاعات بیش تری از آن به دست می آورید

گواهی عدم حضور چیست؟

اگر قصد معامله ملکی را دارید، از جمله موارد مهمی که لازم است به آن توجه زیادی داشته باشید، قرارداد است که شامل بندهای زیادی خواهد بود، از جمله یک بند با عنوان تعیین تکلیف درمورد تنظیم سند رسمی که شرایط آن مشخص شده است.

همان گونه که از اسم گواهی علت عدم انجام معامله یا همان گواهی عدم حضور مشخص است، مدرکی است که به وسیله دفتردار در یک دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می‌شود و بر اساس آن گواهی خواهد شد که یکی از طرفین قرارداد (خریدار یا فروشنده) در موعد عنوان شده جهت انتقال سند در این دفترخانه حاضر نشده است.

همان گونه که عنوان شد، در مبایعه‌نامه‌ها و یا همان قولنامه‌های خرید و فروش املاک، یک بند درباره حضور طرفین قرارداد در دفتر اسناد رسمی برای انتقال سند وجود دارد و در بند بعدی آن ضمانت اجرای نقض این تعهد عنوان می شود. بند نخست درمورد لزوم حضور در دفترخانه اسناد رسمی و بند دوم در خصوص ضمانت اجرای عدم حضور است که در بند اول لازم است مشخصات مربوط به دفترخانه رسمی از جمله شماره دفترخانه و شهر محل وقوع آن و تاریخ دقیق حضور و در بند بعدی ضمانت اجرای عدم حضور را ثبت کنید.

با مشخص کردن دقیق این موارد، هنگامی که زمان حضور در دفترخانه فرا برسد و هر یک از طرفین معامله در دفترخانه از پیش مشخص شده حاضر نشود، طرف دیگر که حضور دارد قادر است تحت شرایطی از سر دفتر درخواست صدور گواهی عدم حضور کند.

لازم است دقت کنید که در برخی موارد، مشاورین املاک در هنگام تنظیم قرارداد، با کم اهمیت جلوه دادن تکمیل این بند مشکلات زیادی برای طرفین در آینده به وجود می آورند؛ در نتیجه در چنین مواقعی بر موضع خود پافشاری کنید و بهتر است قبل از تکمیل بند گفته شده قرارداد را امضا نکنید.

اهمیت صدور گواهی عدم حضور

گواهی عدم حضور به صورت یک اخطار و تعهد کتبی و قانونی است تا طرفین قرارداد را ملزم به رعایت و انجام وظایف خود در معامله کند و در صورت عدم مراجعه و یا تکمیل نبودن مدارک شخص، این اجازه را به فرد مقابل می دهند تا به صورت قانونی بتواند حق خود را از دادگاه درخواست کند. در صورتی که در هنگام امضای قرارداد، یک مبلغی به صورت روزانه برای دیرکرد تعیین گردد، با صدور گواهی عدم حضور امکان گرفتن ضرر و زیان مالی از طرف مقابل معامله وجود دارد.

مدارک مورد نیاز فروشنده برای دریافت گواهی عدم حضور

  • تمام مدارک مورد نیاز برای تنظیم سند و انتقال قطعی آن
  • قولنامه حال رسمی یا عادی که توسط طرفین معامله امضا شده است
  • سند مالکیت
  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • پایان کار
  • بنچاق
  • مفاصا حساب دارایی
  • استعلام بند (ز) مبنی بر عدم بازداشت از اداره ثبت
  • مفاصا حساب نوسازی از شهرداری

مدارک مورد نیاز خریدار برای دریافت گواهی عدم حضور

  • قولنامه حال رسمی یا عادی (به صورتی که به امضا دو طرف رسیده باشد)
  • تهیه کردن چک بانکی به مبلغ باقی مانده قیمت خرید ملک که در قولنامه عنوان شده
  • اصل کارت ملی و شناسنامه

آیا می توان زمان حضور در دفتر اسناد رسمی را تغییر داد؟

در برخی موارد طرفین قرارداد با توافق یکدیگر زمان حضور در دفترخانه را برای انتقال سند رسمی ملک تغییر می‌دهند که دلیل این تغییر هر چه باشد، بسته به توافق طرفین دارد و احتیاجی به ثبت دلیل آن نیست. چیزی که مهم است این است که حتما تاریخ جدید حضور طرفین در دفترخانه به شکل کتبی صورت‌جلسه شده و به امضا و اثر انگشت طرفین یا وکیل یا نماینده قانونی آن‌ها برسد.

پیشنهاد برای شما

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه