صورت مجلس تفکیکی چیه

بعد از تمام شدن پروسه ساخت یک ملک و گرفتن پایان کار از شهرداری، نوبت به اخذ صورت مجلس تفکیکی می رسد. در این صورت مجلس مشخصات هر یک از واحدها مثل مساحت و حدود اربعه (یعنی جهت شمال، جنوب، شرق و غرب) مشخص و شماره گذاری می شود. همچنین، قسمت های دیگری مانند پارکینگ، انباری و مشاعات نیز ثبت می شود؛ اما مالکیت آن ها مشخص نمی شود. در واقع، این کار مقدمه ای برای تنظیم تقسیم نامه و لازمه صدور سند مالکیت است. همچنین، می توان گفت کاربرد صورت مجلس تفکیکی دقیقاً همین جاست.

صورت مجلس تفکیکی چیست؟

بعد از آن که آپارتمانی ساخته و احداث شد، تمام قسمت های آن به صورت مشاع می ‌باشد. همچنین، باید به این نکته اشاره داشت که برای اینکه بتوان برای هر واحد به صورت جداگانه سند اخذ کرد، ضروری است مشخصات هر یک از واحد ها، بخش ‌های دیگر از جمله پارکینگ، انباری و قسمت مشاعات مشخص شود. اما به طور کلی، به سندی که از طرف اداره ثبت صادر می شود و مشخصات بخش ‌های تفکیکی را تعیین می‌ کند، صورت مجلس تفکیکی گفته می ‌شود.

صورت مجلس تفکیکی با استفاده از گواهی پایان کار آپارتمان توسط ثبت اسناد و املاک تهیه و صادر می گردد. این صورت مجلس صرفاً به تعریف حدود اربعه واحد‌های مستقل و ذکر مساحت آن ‌ها و شماره گذاری آن ‌ها می‌پردازد، بی آنکه به موضوع مالکیت خصوصی واحد ‌ها بپردازد. بدیهی است که اگر همه ملک پیش از تفکیک، متعلق به یک شخص بوده کل قطعات هم متعلق به او خواهد بود. از طرفی، اگر ملک دارای چندین مالک مشاعی بوده باشد، در این صورت همه واحد‌ ها و قطعات تفکیک شده یک به یک با قدرالسهم تعیین شده متعلق به هر یک از مالکین آپارتمان خواهد بود.

چگونه صورت مجلس تفکیکی برای ملک خود بگیریم؟

برای دریافت این صورت مجلس که توسط اداره ثبت اسناد و املاک صادر می شود، باید متقاضی با شناسنامه، کارت ملی، اسناد مالکیت و گواهی پایان کار آپارتمان به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند. سپس درخواست صدور صورت مجلس تفکیکی را بدهد. سر دفتر نیز تقاضای مالک یا مالکین را به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقع ملک ارسال می کند. به این ترتیب، این اداره هم نماینده و نقشه بردار را به ملک اعزام می کند تا وضعیت آپارتمان را با گواهی پایان کار تطبیق دهد. سپس بعد از طی کردن مراحل اداری، این فرم صادر می شود. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که به شما پیشنهاد می کنیم حین خرید یک آپارتمان، صورت مجلس تفکیکی را نیز رویت کنید. چرا که همه اطلاعات به صورت کامل و دقیق در آن درج شده است؛ اطلاعاتی که شاید حتی در سند هم نباشد. همچنین، شما از طریق بررسی این صورت مجلس می توانید درباره وضعیت کلی ساختمان نیز اطلاع پیدا کنید؛ برای مثال اینکه کدام واحد ها پارکینگ دارد یا انباری و کدام واحد ها ندارد. همچنین، قدرالسهم دقیق آپارتمان خودتان را نیز در آن می توانید ببینید.

مدارک لازم جهت صدور صورت مجلس تفکیکی

  1. مدارک شناسایی از جمله: شناسنامه و کارت ملی
  2. گواهی پایان کار ساختمان و اسناد مالکیت مربوط به آن

کلام آخر

در پایان این مطلب به عنوان سخن پایانی باید بیان کنیم که صورت مجلس تفکیکی هنگامی گرفته می شود که مالک بخواهد ملک خود را به قطعات کوچک‌ تری تقسیم کند. سپس برای هر یک از این قسمت ها سند مالکیت اخذ کند. با گرفتن این صورت مجلس مالک می تواند سند های جداگانه دریافت کند و به این ترتیب، به شکل آسان ‌تری قطعات تقسیم شده را بفروشد.

درباره اینکه چطور میشود این فرم رو گرفت و اینکه اصلا چه کاربردی دارد و کجا اهمیت پيدا ميكند  و اينكه آيا موقع خريد بايد رويت شود يا خیر، در ویدیو صحبت کردیم كه پيشنهاد ميكنیم ويديو رو تا آخر ببينيند.

پیشنهاد برای شما

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه