صورت جلسه تحویل رو حتما امضا کن

آیا می دانید که فرم صورت جلسه تحویل چیست و چه کاربردی دارد؟

خرید، فروش، رهن و اجاره ملک به علت مبالغ زیادی که در این معامله ها رد و بدل می شود از حساسیت های زیادی برخوردار است که عدم توجه به مسائل هرچند جزئی، موجب بروز مشکلات و خسارت های جدی برای هر دو طرف قرارداد خواهد شد.

نگرانی اصلی تمام مالکین این است که ملک خود را در همان وضعیتی که به مستاجر تجویل می دهند، در زمان پایان قرارداد و تحویل ملک نیز پس بگیرند که برای عملی شدن این امر، باید در زمان تحویل ملک، صورت جلسه ای تنظیم شود و در آن مشخصات کامل امکانات و وسایل مالک عنوان شود.

صورت جلسه تحویل چیست؟

پس از نوشتن قرارداد اجاره یا فروش و پرداخت مبلغ کامل ودیعه یا 90 درصد ثمن معامله، نوبت به تحویل ملک می رسد که در این مواقع توصیه می کنیم که فرم صورت جلسه تحویل را حتما با دقت مطالعه کنید و آن را امضا کنید.

صورت جلسه تحویل، فرمی است که (در هنگام تحویل ملک از فروشنده یا موجر) در آن تمامی متعلقات و منضمات ساختمان و خرابی و سلامت آن ها نوشته می شود، به طور مثال کابینت ها، گاز، هود، سینک، سرویس بهداشتی، سیستم روشنایی، درب‌ها، شیرالات و… که وضعیت سلامت آن ها بیان می شود و به این صورت، مشخص می شود که مستاجر مسئول خرابی‌ها و اشکالات ملک نبوده و لازم نیست هزینه‎ای بابت تعمیر و تعویض آن ‌ها بپردازد.

در بحث فروش حتما به خالی بودن محل سندی پارکینگ و انباری نیز دقت لازم را داشته باشید؛ زیرا در بسیاری از مواقع در قرارداد بیان شده که پارکینگ بدون مزاحم است، ولی در زمان تحویل آن، پارکینگ دارای مزاحم را تحویل خریدار می دهند.

در قراردادهای اجاره یک قسمت توضیحات نیز وجود دارد که به طور مثال اگر ملک خرابی دارد، طرفین معامله توافق کنند که چه کسی آن را تعمیر کند و چه کسی هزینه آن را بپردازد. به علاوه، به این موضوع دقت کنید که اگر فروشنده یا مالک به خریدار یا مستاجر قول دهد که خانه را رنگ آمیزی می کند، شیرآلات را تعویض می نماید و… این موارد باید حتما در قرارداد عنوان شوند تا در صورت انجام نشدن آن ها، بتوان به صورت قانونی پیگیر شد و مالک یا فروشنده را مجاب به انجام تعهداتش کرد.

نکته بسیار مهم این است که، صورت جلسه تحویل را طرفین قرارداد، دو نفر شاهد و دفتر املاک حتما امضا کنند که در سه نسخه تنظیم می شود؛ دو نسخه باید به طرفین قرارداد داده بشود و یک نسخه آن نیز در دفتر املاک بایگانی شود. با انجام این فرآیند، در زمان تحویل ملک از مستاجر به مالک، از بروز مشکلات احتمالی اجتناب می شود؛ البته ما پیشنهاد می کنیم که زمان تحویل ملک، فیلم و عکس نیز از واحد داشته باشید.

زمان مناسب برای تنظیم صورت جلسه تحویل

در ماده ۵ اجاره‌نامه زمان دقیق تحویل ملک به روز، ماه و سال باید عنوان شود و مناسب ترین موقع برای تنظیم صورت جلسه تحویل، هم زمان با تحویل ملک است. به این صورت که در یک تاریخ و ساعت مشخص، طرفین قرارداد در محل حضور یابند و با دقت کافی تمام موارد قابل ذکر ملک را در صورت جلسه با مشخصات کامل ذکر کنند. ثبت این موارد در صورت جلسه تحویل ملک از مشاجرات و دعواهای احتمالی در آینده پیشگیری خواهد کرد و باعث می شود طرفین با خیالی آسوده تر معامله را انجام دهند.

پیشنهاد برای شما

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه