تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه

5566

 

حکم تخلیه

تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه

دستور تخلیه

وقتی مستاجرموعد تخلیه و خالی‌کردن خانه مالک شده و خانه را تخلیه نمیکند یا دستورتخلیه گرفته میشود یا حکم تخلیه ،ما اینجا تفاوت حکم تخلیه با دستور تخلیه را بررسی میکنیم:

دستور تخلیه مربوط به قراردادهای اجاره مسکونی است که به صورت عادی تنظیم شده‌اند، (پس یعنی املاک اداری – تجاری و قراردادهایی که به صورت رسمی تنظیم میشوند را شامل نمیشود) و زمانی صادرمیشود که قرارداد اجاره شرایطی که اینجا براتون ذکر میکنم را داشته باشد:

1-قرارداد کتبی باشد و مدت اجاره در قرارداد ذکر شده باشد.

2-مدت اجاره تموم شده باشد.

3- دو نفرشاهد قرارداد را امضا کرده باشند.

4-این قرارداد در دو نسخه تنظیم شده باشد.

درصورت داشتن موارد بالا موجرمیتواند به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک برود و برای گرفتن دستو تخلیه اقدام کند و بعد از ارجاع به شعبه، ودیعه مستاجر را به حساب سپرده دادگستری واریز کند.

دقت کنید که دستور تخلیه همینطور که ازاسمش پیداست، دستوراست و رای نیست،پس تشریفات رسیدگی ندارد و رسیدگی فوری و خارج از نوبت دارد و اگر این دستور صادر شود بلافاصله مستاجر تخلیه میکند وقابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی هم نیست و 24 ساعت بعد از درخواست، برای مستاجر ابلاغیه صادر میشود و حدودا تا 3 روز مهلت دارد که ملک را تخلیه کند و اگرتخلیه نکرد دستورتخلیه  توسط مامورین اجرا میشود حتی اگر مستاجر حضور نداشته باشد.

درمورد مرجع رسیدگی به حکم تخلیه؛ اگر ملک مسکونی یا تجاری بدون سرقفلی باشد، مرجع رسیدگی به آن شورای حل اختلاف است و اگر ملک تجاری و دارای سرقفلی باشد دادگاه محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است.

در مورد قراردادهای اجاره‌ رسمی، مرجع صالح برای رسیدگی، اداره اجرای ثبت است. نکته دیگر اگر قرداد اجاره یکی از شرایط ذکر شده را نداشت یا اینکه ملک مسکونی نبود به جای حکم تخلیه، دستور تخلیه صادر می شود.

حکم تخلیه حکمی است که دادگاه آن را صادر میکند، دریافت حکم تخلیه مستلزم تعیین جلسه رسیدگی، صدور حکم تخلیه توسط مرجع قضایی، تجدیدنظر و تقاضای صدور اجرائیه خواهد بود و نسبت به دستور تخلیه زمان بیشتری خواهد برد پس فرایند حکم تخلیه طولانی‌تراز دستورتخلیه است. یعنی اول جلسه رسیدگی تشکیل میشود و دوطرف حاضر میشوند وادعایی را که دارند مطرح میکنند بعد حکم صادر میشود که قابل تجدیدنظرخواهی هم است و بعد از این، نوبت به صدور اجرائیه میرسد.

ضمنا حکم تخلیه زمانی صادر میشود که ودیعه نزد مالک، به مستاجر برگردانده شده باشد.

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشد. همچنین اگر دنبال اطلاعاتی در مورد قوانین اجاره در دوران کرونا هستید اینجا را کلیک کنید.

 

پیشنهاد برای شما

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه